Broekland onderwijs

Onderwijs

Het Broeklandcollege staat voor een goed onderwijsrendement, betekenisvol onderwijs en aandacht voor de individuele leerling

Opbrengstgericht werken

Broekland zet in op kwaliteit en rendement. Onderwijsprogramma’s zijn gericht op de exameneisen, de doorstroom is onvertraagd en de resultaten zijn goed.

Betekenisvol onderwijs

De maatschappij moet te vinden zijn in de klas en de klas in de maatschappij. Onderwijs is relevant als het de relatie met de maatschappij laat zien. Daarnaast bestaat de maatschappij niet uit afzonderlijke vakken, maar is er een duidelijke verbinding welke in het onderwijs ook terug te vinden moet zijn.

Inhoud

Differentiatie in de klas

Het didactisch aanbod moet voldoen aan verschillende behoeften van leerlingen. Verschil in tempo, diepgang en strategie.

Op Broekland krijg je goed mavo-onderwijs. Mavo wordt ook wel vmbo-gt genoemd. Bij ons op school kun je binnen het vmbo een diploma halen voor de gemengde of theoretische leerweg.

Vaardigheden

Leerlingen hebben baat bij het tijdig, specifiek en uniform aanleren van vaardigheden. Het vormt de basis van leren en zorgt ervoor dat effectiever en efficiënter geleerd kan worden. Dat houdt ook in dat alle docenten kennis moeten hebben van de keuzes bij het aanleren van de doelen.

De vaardigheden worden in 4 thema’s aangeboden; groepsvorming, sociaal-emotionele vaardigheden, studievaardigheden en ict-vaardigheden. Deze vaardigheden worden periodiek aangeboden, waarbij aan het begin van het schooljaar de meeste nadruk ligt bij de vaardigheidslessen.

De lessen vaardigheden zijn nu gestart in leerjaar 1 en 2. Verdere ontwikkeling ligt nu bij evaluatie, feedback en het aanpassen van de vaardigheden naar de hogere leerjaren.

Vakoverstijgende projecten (challenges)

In de onderbouw staat het vak ‘challenges’ op het rooster. Binnen dit vak werken leerlingen vakoverstijgend aan verschillende vakken en SDG’s. De challenge bestaat voor een deel uit theorie, maar voor een groot deel uit de praktische toepassing van deze theorie. Leerlingen kiezen uit diverse thema’s.

Naast het vakoverstijgend werken komt in de challenges ook het samenwerken, planmatig werken en het ontvangen en geven van feedback aan bod.

Het doel van deze manier van werken is dat leerlingen leren hoe ze een taak, die gericht is op het opleveren van een gezamenlijk eindproduct, tot een goed einde moeten brengen. Een vaardigheid die in de bovenbouw van het VMBO, maar zeker in het MBO, bijdraagt aan een succesvolle studieloopbaan.

Ouderbetrokkenheid

Meer betrokkenheid van ouders vraagt van ons ook een andere aanpak en uitnodiging. Ouders worden op verschillende manieren meer bij het proces betrokken. Zij worden uitgenodigd om een presentatie bij te wonen waar hun zoon of dochter een aandeel in heeft. Hierdoor zijn zij getuige van de prestaties en kunnen succesmomenten gedeeld worden.

Tijdens het startgesprek gaan we het gezamenlijk vertrekpunt vaststellen. Hoe zorgen wij ervoor dat wij op één lijn komen? De startgesprekken vinden plaats voor leerjaar 1 in de eerste twee tot drie weken van het schooljaar.

Daarnaast zijn ouders een vijver aan mogelijkheden voor bezoeken of sprekers. Deze kansen ter bevordering van de kwaliteit van de les liggen binnen handbereik.

Niet alleen vormen ouders hiermee mogelijkheden maar is het ook een partij in de acceptatie van keuzes. Als een leerling op Broekland op school onderwijs volgt, gelden hierbij bepaalde gedragsregels. Zoals op tijd zijn, fatsoenlijk taalgebruik, actieve studiehouding en respect naar elkaar. Wanneer een leerling hier niet volledig in te vertrouwen is zal deze niet de ruimte krijgen om zelfstandig bepaalde activiteiten of initiatieven uit te voeren. Wij gaan er van uit dat ouders zich hieraan confirmeren.

Vakken leerjaar 1

In de onderbouw zit je of in de reguliere mavoklas, combinatieklas TL/havo of in de opstroomklas havo. Wij sluiten aan bij de behoeften van onze leerlingen en hebben besloten om een breed lesaanbod aan te bieden in het eerste leerjaar.  

  • Nederlands
  • Engels
  • Duits 
  • Frans
  • Aardrijkskunde
  • Biologie
  • Geschiedenis
  • Wiskunde
  • Rekenen
  • Handvaardigheid
  • Lichamelijke opvoeding
  • Challenges
  • Coachuur
  • Mentoruur
  • Vaardigheidslessen
  • Digitale geletterdheid (ICT)

Vakken leerjaar 2

In de onderbouw zit je of in de reguliere mavoklas, combinatieklas TL/havo of in de opstroomklas havo. In leerjaar twee volg je de volgende vakken:

  • Nederlands
  • Engels
  • Duits
  • Frans
  • Aardrijkskunde
  • Biologie
  • Geschiedenis
  • Wiskunde
  • Rekenen
  • Economie
  • NASK (Natuurkunde & Scheikunde)
  • Handvaardigheid
  • Lichamelijke opvoeding
  • Challenges
  • Coachuur
  • Mentoruur

Overstappen naar havo

Broekland houdt zo veel mogelijk rekening met wat jij nodig hebt om je mavodiploma te halen. Maar als we denken dat jij geschikt bent voor de havo dan proberen we je zo snel en zo goed mogelijk te begeleiden naar een overstap. In de onderbouw kun je starten in de opstroomklas. In een dergelijke klas word je ingedeeld op advies van je basisschool. In de opstroomklas proberen we je zo te begeleiden dat je na twee jaar klaar bent voor de havo. Ongeveer de helft van de leerlingen die starten in de opstroomklas maakt deze overstap.

Misschien weet je in de bovenbouw dat je na het halen van je mavodiploma naar de havo wilt. Dan zorgen wij ervoor dat je met extra lessen Nederlands, Engels en wiskunde, klaar bent voor de overstap.

Overstap naar de bovenbouw

In leerjaar 3 van de bovenbouw hebben de leerlingen vakken op basis van hun interesses en mogelijkheden gekozen. Naast de vakken die ze zelf hebben gekozen, volgen alle leerlingen ook het vak Dienstverlening en Producten (D&P). Dit praktijkgerichte vak bouwt voort op de Challenges die ze in de onderbouw hebben gehad.

D&P is gericht op het ontwikkelen van vaardigheden en kennis die toepasbaar zijn in uiteenlopende beroepen en situaties, zoals samenwerken, klantgericht denken, productontwikkeling en probleemoplossing. Het vak biedt leerlingen een kans om praktische vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen in realistische projecten, die hen voorbereiden op de arbeidsmarkt of een vervolgopleiding.

Voor leerjaar 4 kiest de leerling een profiel. De profielen voor de theoretische leerweg (TL) zijn economie, techniek en zorg en welzijn. Voor de gemengde leerweg (GL) is dat het profiel D&P.

De mentor en de decaan ondersteunen de leerling bij het maken van de juiste keuze.

Beide profielen bieden dezelfde doorstroommogelijkheden naar het MBO en zijn dus van het zelfde niveau. Wat is dan het verschil?

  • Theoretische leerweg: examen in 6 theorievakken. Verplichte vakken Nederlands en Engels. Je kunt daarnaast kiezen uit: Frans, Duits, wiskunde, economie, biologie, nask 1, nask 2, lo2 of muziek.
  • Gemengde leerweg: examen in 5 theorievakken (zie hierboven) en 1 praktijkvak D&P, dus in totaal ook 6 eindexamenvakken.
  • We bieden ook de mogelijkheid om examen te doen in een 7e vak.